Søkeresultat
Kategorier
Merker
Akselsystemer fra Tor Marine
Propellakselutstyret er noe av det viktigste man har i båten, og det er derfor viktig å ha fokus på å kun bruke riktige deler, med riktige dimensjoner. I akselsystemer kan feil installasjon, dimensjoner eller dårlig kvalitet på utstyret ha alvorlige konsekvenser for båten eller levetiden på installasjonen. Under finner du en oversikt over alle delene vi fører sammen med en lenke til produktsiden.
Propellmutter med låseskive og sinkanode
Komplett propellmutter med låseskive og utskiftbar sinkanode. Denne har som jobb å holde propellen på plass, låseskiven er slik at mutteren ikke løsner under gange.
En taukutter for propellakselen er en viktig sikkerhetsfaktor som beskytter både propell og aksel. Den er designet for å kutte tau, sene, plast, siv, tang, garnrester og andre ting som enkelt kan sette seg fast i aksel eller propellen og forårsake driftsstans og havari.
Dette er flensen som kobler sammen propellakselen og giret. Klemflenser er for det meste brukt på mindre båter og koniske flenser med kile på større båter.
Dette er hovedkomponenten i akselsystemet, leveres i forskjellige lenger og diametre tilpasset båten og den effekt de skal overføre.
Akseltetning/pakkboks med fettsmøring
For at det ikke skal trenge inn vann må det monteres en pakkboks. Pakkboksen har fettsmøring og indre tetningshylser som reduserer akselens slitasje og muliggjør sikker drift selv i kalde vannforhold. Pakkboksen gir langvarig isolering og redusert vedlikeholdskrav. Gummihylsen er utstyrt med klemmer i rustfritt stål.
Hylserør / Akselrør | Messing, Resin
Hylserøret er hylsen som ligger rundt propellakselen der den går gjennom skroget. Dette støpes ofte inn i båten. Inne i båten er den ofte festet direkte i pakkboksen. På utsiden ender den opp i stevnlageret eller den kan slutte fritt dersom det er montert en propell-akselbrakett.
Stevnlageret monteres der hylserøret kommer ut gjennom skroget. Det skrus inn i hylserøret og festes med flens til kjølen. Inni i stevnlageret monteres ett vannsmurt lager. Stevnlager brukes ikke på mindre båter hvor det brukes en brakett. Vi fører både fast og justerbart stevnlager.
Akselbrakett - Bestillingsvare
For båter uten, eller med liten kjøl, kommer propellakselen ut for nær skroget til at det blir plass til en propell. Akselen må derfor forlenges under vannet. For å støtte den opp monteres det da en brakett rett i forkant av propellen. Når brakett anvendes, monteres det vannsmurte lagret i braketten. Generelt skal det stå så nærme propellen som mulig, men en tommelfingerregel er at propellen ikke skal stå lenger unna braketten enn akslens diameter, samtidig som det må være tilstrekkelig åpning til å sikre smøring av det vannsmurte lageret. Denne delen er skaffevare og kan bestilles ved behov.
Vannsmurt gummilager | Messing, Kompositt
Vannsmurte lagre, eller cutlesslagre som det ofte kalles, utgjør en viktig del av akselanlegget og er i stor grad det som stabiliserer hele systemet. De vannsmurte lagrene leveres vanligvis i messing eller kompositt med en meget slitesterk gummiforing inne i hylsen. Denne er utformet slik at vannet vil strømme rundt propellakselen og smøre denne. Dette gir det vannsmurte lagret en levetid på opp til 10 ganger levetiden av et normalt glidelager. Det er viktig å sikre en minimumsåpning mellom lager og propell for å sikre vanntilførsel til lageret.
Ror - Bestillingsvare
Vi fører nå alt du kan trenge til ditt akselsystem fra Tor Marine, og hvis vi ikke har en del du trenger i vårt sortiment kan det alltid bestilles. Ta kontakt om du lurer på noe eller ønsker mer informasjon, vi hjelper deg gjerne. Denne delen er skaffevare og kan bestilles ved behov.